Er den digitale utviklingen singelen og EP´s renessanse?

Det er en tendens der noen artister velger å slippe ut singler og EPer hyppigere enn album. Blir albumet på lang sikt erstattet av ”best off-playlist” på Spotify?

Ved å se på de seneste utgivelsene til Kygo, Lemaitre og Katastrofe ser man at de foretrekker singler framfor album. Katastrofe ga ut 5 singler i 2015, mens hans eneste album kom ut i 2010. Lemaitre ga ut album i 2010 og 2012, og et album i 2013 av remixer av tidlige sanger. Etter den tid har duoen kun gitt ut singler og EPer. Kygo på sin side har kun gitt ut singler, før han i mai 2016 ga ut debutalbumet Cloud Nine som inneholdt 8 av hans tidligere singler og 7 nye sanger. Det internasjonale bandet Red Hot Chilipeppers ga ut ni singler og én EP mellom 2012 og 2013, så dette gjelder ikke bare norske, men også utenlandske artister.

Dyrt å lage album

Jeg synes selv at det ikke er så rart at flere og flere artister gir ut singler på bekostning av album. Selv har jeg erfart hvor tidkrevende det er å spille inn låter i studio. Én dag i studio kan fort koste over flere tusen kroner. Etter det må man regne med ytterlige kostnader, blant annet på klipping, miksing og mastring av sangene. Å lage et album kan derfor fort bli dyrt.

Men det er ikke bare dyrt å produsere et helt album. Album salget har falt dramatisk helt siden Napster kom på banen. Lavere salg betyr lavere inntekt for artistene. Selv om salg og streaming via digitale kanaler ble like stort som det fysiske salget av CD og vinyl i 2014, har noen artister valgt å gå bort fra å lage album. I 2014 gikk Röyksopp ut med at de skal konsentrere seg om singler framfor album. Låtskriver og bassist i Ole Ivars, William Kristoffersen, har også uttalt at bandet ikke lenger kommer til å lage nye album, siden det ikke lenger er gevinst i å lage musikk. Nå skal bandet heller fokusere på konserter og turnéer.

Å kun fokusere på å lage singler er kanskje derfor ikke så rart. Men hvorfor velger så mange artister å produsere album framfor singler? Jeg kan trygt påstå at det er mange sanger som har blitt spilt inn fordi man skal fylle inn ledige spor på albumet. For å bli nominert til Spellemann (med unntak av ”årets hits”, ”årets Spellemann” og ”Hedersprisen”) måtte man før ha gitt ut et album med minst 25 minutters spilletid. Noe jeg mener absolutt har hatt en betydning for at artister har gått for album. Men fra og med Spellemann 2015 ble reglen endret. Nå trenger artistene å kun vise til en spilleliste på minimum 25 minutter med samlet utgivelser for det året prisutdelingen dekker. Noe som vil åpne for flere singler og EPer.

En klar fordel på bakgrunn av dette er at artister kan tilpasse lanseringer bedre. En artist kan komme med en good feeling sommersang på starten av sommeren, en låt på høsten samt en julespesial i desember. Artistene står altså nå mer fritt.

Lettere å publisere musikk

I dag kommer man langt med Mac, lydkort og musikkprogrammet Logic. Dette er utstyr som ikke behøver å koste like mye som et profesjonelt musikkstudio. Pris på utstyr har også falt dramatisk de siste årene. Veien er altså ikke lang for de som ønsker å starte og produsere. Man kan enkelt starte sitt eget studio hjemme på gutterommet. Man kobler bare til keyboard eller gitar, så er man i gang.

Lettere og billigere å produsere musikk i et hjemme laget studio enn før. Foto: musicproducersforum.com
Lettere og billigere å produsere musikk i et hjemmelaget studio enn før.                                  Foto: musicproducersforum.com

Når man har ferdig produsert en låt i hjemmestudio, er ikke veien lang for å legge det ut på eksempelvis SoundCloud, Youtube eller Urørt. Selv med streaming tjenester som Spotify og Tidal er det ikke komplisert å få publisert verket sitt.

Med den digitale utviklingen blir altså veien kortere for de ukjente små og indie artistene som ønsker å publisere musikken sin. Tilbudet til musikkelskere er ikke lengere begrenset til musikkavdelinger i platebutikkene. Nå gjelder det for artister å lage bra nok låter. Hvis man lager en bra og catchy låt er sannsynligheten stor for at de store streaming selskapene legger låten til en offisiell spilleliste. Eller kanskje en stor kjent artist velger å dele låten med fansen sin?, slikt som skjedde da Katy Perry delte musikken til det norske stjerneskuddet Aurora.

Spillelister til alt

Jeg merker bare på meg selv at jeg framfor å høre hele album ferdig, finner jeg heller de beste sangene av artistene og lager spillelister. Jeg har en spilleliste for alt: Best rock, best pop, best indie, best av 2015, osv. Så har vi musikkelskere egentlig bruk for album lenger? Vi skreddersyr våre egne lister, subscriber andres. Så da blir kanskje album formatet erstattet av best off-lister bestående av singler og EPer?

 

 

Kilder:

Arne Krokan. Det friksjonsfrie samfunn – Om utviklingen av nye digitale tjenester. 2015.

Spotify

Dagbladet – 2014: Året albumet døde

NRK – 30 år med plater

NRK – Digital musikk like stor som CD og vinyl

NRK – Katy Perry om norske Aurora

VG – Spellemannsprisen endrer spillereglene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *