Digitale markedsføringstrender du vil se mer av i 2016

Å bli den nye Kodak er nok en redsel for de fleste organisasjoner. Det å ikke fornye seg og ligge bak konkurrentene kan føre til tap av markedsandeler, og i verstefall til konkurs. Da er det lurt å følge med på hva som fungerer i digital markedsføring. Jeg har i dette blogginnlegget kommet frem til tre trender jeg mener en digital markedsfører bør ta i betraktning nå i 2016: Website Personalization, Snapchat og videofortelling.

 

Trend 1: Website personalization

Alle kundene som besøker en nettside er ulike. De har stort sett ulik preferanse og hensikt med besøket. Nettbutikker eller nettaviser har stor variasjon blant brukerne, da kan det lønne seg å tilpasse nettsiden. Med tjenester som tilbyr website personalization vil man tilpasse nettsiden fra bruker til bruker. Nettsiden vil bli tilpasset på bakgrunn av brukervanene til brukerne, ved hjelp fra cookies.

Med website personalization kan du tilpasse og skreddersy nettsiden etter demografi, interesser og adferd til brukerne. Dette er kjempesmart. Ifølge firma Cxense, som tilbyr en slikt tjeneste, reduseres fluktfrekvensen, kundene bruker lengere tid og det er økning i sidehenvisninger. Dette vil også øke salget og inntektene.

Se gjerne også Cxense egen video presentasjons over website personalization:

Nedenfor kommer jeg med to eksempler over hvorfor jeg mener bruk av website personalization vil lønne seg.

Nettaviser – Tilpass etter lesevaner!  

Alle har sine egne interesser når de leser nyheter. Med et fragmentert nyhetsbilde og med mange andre konkurrerende nettaviser bør mediehusene tilpasse seg etter de ulike leserne. Jeg personlig er ganske lite interessert i mote. Hvis jeg er innom VG.no for å lese hva som skjer i verden, blar jeg fort over de ulike mote-nyhetene. De er rett og slett irriterende for min del. Hvis VG.no benytter seg av website personalization, ville da forsiden til VG.no være tilpasset mine lesevaner, og de sakene som jeg mest sannsynlig vil lese, ville kommet først opp.

Jeg tror det vil være lurt av mediehusene å bruke slike tjenester. Før var jeg ganske ofte inne på VG og Dagbladet. Men jeg ble lei av alle sakene som ikke var relevante, og byttet over til Aftenposten. Hvis VG eller Dagbladet hadde tilpasset nettavisene sine, hadde jeg kanskje ikke byttet.

Bank – Gi det kunden trenger med en gang!

Det er mange ulike grunner til å besøke en nettbank. Hvis en kunde har søkt etter forsikringer på Google, og besøker en spesifikk bank, vil det være lurt av banken å tilpasse nettsiden slikt at ulike forsikringsinformasjon kommer opp med en gang. Banken kan også utnytte dette med å tilby et godt tilbud på forsikring.

Ikke la kundene lete etter tilbudene, men tilby tilbudet til kunden med gang. Når kundene får informasjonen de trenger, slipper de å måtte bruke lang tid på å finne tilbudet de trenger. I verstefall går de lei og søker over til en annen bank.

Allerede vært en trend en stud

Det skal sies at website personalization har vært en trend i ett par år allerede internasjonalt. Netflix, amazone og spotify har allerede gjort dette i noen år nå. Grunnen til at jeg trekker frem dette som en trend i 2016 er at jeg tror norske firmaer vil følge etter mer og mer. Det vil uansett være lurt for noen å skreddersy nettsidene etter kundene.

 

Kilder og inspirasjon til trend 1:

Business dictionary – Web personalization

Episerver- Personalisering: Bli ordentlig kjent med dine besøkende

Cxense – Personalizing your website

 

Trend 2: Snapchat

Snapchat brukes allerede som en markedsføringskanal blant mange kommersielle aktører. Stort sett holder virksomhetene seg til en egen Snapchat konto, der de sprer ut innhold som skal treffe målgruppene. Men i dette blogginnlegget skal jeg ta for meg to andre måter å bruke Snapchat på, nemlig Snapchat linse og sponset Discover.

Snapchat linse – Pepsi Max Cherry

Den 14 februar var Pepsi det første firmaet som tok i bruk Snapchat linse til kommersielt bruk her i Norge. Istedenfor for å sende snaps til venner der man spyr ut regnbuer, fikk man Pepsi Max Cherry helt ned i munnen når man åpnet munnen, og hvis man hevet øyenbrynene ble hodet gjort om til et gigantisk kirsebær som eksploderte. Dette stuntet var kun tilgjengelig i 24 timer.

Dette er smart! Det at det er gøy og interessant vil sannsynligvis øke sjansene for at folk deler Snapene med andre. Når de deler Snapene med andre vil det øke bevisstheten rundt produktet. Brukerne vil også etter min mening bli brikker i markedsføringen. Jeg vil også påpeke at markedsføring via Snapchat linse blir mer personlig, enn hvis Pepsi hadde sendt Snaps via sin egen konto.

Sponset Discover – Superman vs Batman

Med Discover funksjonen tar Snapchat over som rollen som media distributør. Kort sagt, så kan enkelte mediehus poste innhold hos Snapchat som varer i 24 timer, samme måte som på My Story funksjonen. Nå åpner Snapchat for sponset innhold fra kommersielle aktører.

Den nye Batman vs Superman brukte Sponset Discover som en markedsføringskanal. Dette er genialt. Jeg hadde så vidt merket at det skulle komme enda en nye superhelt film. Etter å ha brukt 5 minutter og sett igjennom innholdet, hadde jeg fått godt med meg at filmen kom på kino. Jeg fikk et innblikk i filmproduksjonen, intervjuer av skuespillerne, og fikk sett hvordan det er ”behind the screens”. Dette trigget også min nysgjerrighet. Snapchat vil jeg si er en kanal med et godt potensiale til å markedsføre seg selv eller virksomheten og få oppmerksomhet fra en bestemt målgruppe.

Nå har jeg gitt to gode eksempler på hvordan man kan bruke Snapchat til markedsføring. Dette tror jeg vi kommer til se mer av. Man kan bevisstgjøre brukere på ulike nylanseringer av produkter, events eller tjenester.

En etisk problemstilling

Uansett, en ting som man bør tenke over når man bruke Snapchat som en markedsførings kanal, er de nasjonale retningslinjene. I Norge blant annet, er det ikke lov til å rette reklamer mot barn.

I verstefall kan det tenkes at bedrifter bruker Snapchat for å komme unna de ulike nasjonale lovverk. Med tanke på at Snapchat er en populær gruppe for barn, skal man ikke se bort fra at noen bedrifter vil utnytte dette. Selv om barn som er under 13 år ikke har lov av Snapchat til å opprette en konto, er det ganske naivt å tro at det ikke er brukere under 13 år som bruker Snapchat. Uansett så bør alle bedriftene som benytter seg at markedsføring via Snapchat ta dette i betraktning.

 

Kilder og inspirasjon til trend 2:

Kampanje – Frykter ulovlig reklame på Snapchat

Kampanje – Pepsi først ut med Snapchat linse i Norge

 

Trend 3. Videofortelling

Noe av det jeg tror vi kommer til å se mer og mer av i tiden fremover er reklame i form av videofortelling. Denne type form for reklame som er ”noe mer” enn de tradisjonelle ”løp og kjøp”-reklamene. Med lengre videoer som har innhold og mening, vil kundne følge bedre med. Cluet er å fortelle en historie som er interessant for målgruppen. Dette kan få folk til å prate om det, både online og offline. Videoene behøver ikke å omhandle organisasjonen direkte, men det kan også handle om noen som har tilhørighet til målgruppen eller som er en troverdig avsender.

Høyskolen Kristiania – ”Hva skal jeg bli, Odysse?

Nå i år publiserte Høyskolen Kristiania tre korte dokumentarer på VGTV. Dokumentarene handlet om ungdommer, som med helt uten arbeidserfaring som prøvde seg i et ønsket yrke uten noen form for utdanning. Målet med serien var å vise at man trenger utdannelse for å utføre en bra jobb. Yrkene som ble fremvist var yrker man kan utdanne seg til på Høyskolen Kristiania.

Målgruppen er nok unge som er i tenkeboksen på hvilken utdannelse de skal ta. Unge som ser etter en utdanning, kan lett identifisere seg med deltakerne i serien. På denne måten vil jeg si at Høyskolen Kristiania treffer målgruppen godt. Her kommer det tydelig frem at man har stort behov for å bli utdannet, og Høyskolen Kristiania er en skole som tilbyr akkurat det.

 

Kilder og inspirasjon til trend 3:

How to Use Video Storytelling in Your Social Media Marketing

VG – En hva-skal-jeg-bli-odyssé?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *