Du har kanskje en bra og velfungerende forretningsidé? Men for å tjene penger på ideen trenger du også en velfungerende forretningsmodell som hjelper deg med å gjennomføre ideen i praksis. Business Model Canvas er et godt eksempel.
Men først: Hva må ligge i grunn av en forretningsmodell?
Innovasjon Norge trekker frem disse punktene som en forretningsmodell skal svare på:
- Hva skal du levere?
- Hvem er kunden?
- Hvem er venner og konkurrenter?
- Hvordan skal du ta betalt?
- Hvordan skal du levere?
Innovasjon Norge trekker også frem at banken, potensielle investorer og offentlige støttespillere vil forlange en godt gjennomtenkt forretningsmodell før evt finansiering og annen støtte. Videre anbefaler de også at man skal en forretningsmodell istedenfor å begynne med forretningsplanen. Tilslutt påpeker de at uansett hvilken modell man skal benytte seg av, bør man drøfte valget med nøkkelmedarbeidere eller med eksterne. Slikt at man kan avdekke styrker og svakheter med de ulike modellene.
Med andre ord mener nok Innovasjon Norge at man bør ha fundamentet i bedriften i før man begynner med planlegning, strategi, mediehåndtering etc.
Business Model Canvas
Modellen består tilsammen av 9 såkalte byggeklosser. Byggeklossene skal hjelpe bedriften, ifølge Innovasjon Norge, med å kartlegge:
- Key partners – Samarbeidspartnere
- Hvem er partnerne våres?
- Hvilken leverandører har vi?
- Key activities – nøkkelaktiviteter
- Hvilken kjerneaktiviteter må vi selv utføre for å levere verdigløftet?
- Value Proposition – Verdiløfte
- Hva slags verdi gir vi kundesegmentene våre?
- Hvilket problem løser vi for kundene?
- Hvilke kundebehov tilfredsstiller vi?
- Customer Relationship – Kunderelasjoner
- Hvilket relasjon har vi til våre kundesegment?
- Customer Segment – Kundesegmenter
- Hvem skaper vi verdi for?
- Hvem er være viktigste kunder?
- Key Resource – Ressurser
- Hvilke ressurser trenger vi for å oppfylle verdiløftet?
- Channels – Kanaler
- Gjennom hvilke kanaler når vi våre kunder?
- Cost structure – Kostnader
- Hva er de viktigste kostnadene i forretningsmodellen?
- Revenue Stream – Inntektsstrøm
- Hva tar vi oss betalt for i dag?
- Hvordan tar vi betalt?
Det er sikkert mange årsaker for at denne modellen brukes og er populær. Modellen er oversiktlig, den stiller presise og relevante spørsmål. Viktige forutsetninger å ha på plass, om du ønsker å sette i gang med din forretningside. Det at en organisasjon som Innovasjon Norge viser og anbefaler denne modellen, for meg tyder det på at denne modellen er pålitelig.
Modellen var for meg en tankevekker og en bevisstgjøring over alle de hensyn man må ta før man setter i gang en virksomhet. Har du et godt svar på alle punktene står du stødigere når du starter businessen din.