Bernie Sanders og den politiske medieutviklingen

Hvem hadde trodd at en sosialdemokrat som Bernie Sanders har fått såpass mye støtte i et land som USA. Noe har han gjort riktig. En av tingene den han har gjort rett er sosiale medier.

Må utfordre det tradisjonelle medielandskapet

Bernie Sanders har møtt mye motstand i mediedekningen. I motvind må man tenkte alternativt hvis man skal få frem budskapet sitt til potensielle velgere.

Som dagbladet har antydet så har Bernie Sanders hatt massemediene mot seg. Et eksempel er at mediene har satt Bernie i et dårlig lys med å legge til de såkalte superdelegatene i den samlede statistikken. Superdelegater er ikke en motsetning til de ”vanlige” delegatene låst til en kandidat etter nominasjonsvalget, så med andre ord så kan antallet av superdelegat stemmer endre seg under hele valgkampen.

Så med andre ord. Hvis Bernie skal vinne nominasjonen trenger han å stille sterkt på andre områder. Dette har han gjort på sosiale medier.

Første Snapchat-valg

Før valget i Iowa som var 1 februar, hadde Bernie en 9 dagers Snapchat GEO-filter kampanje. Budskapet på GEO-filterene endret seg for hver dag, som en type nedtelling til selve valget. Noen av budskapene var ”Feel the Bern: One week Until Caucus Night” og ”Are you ready to feel the Bern?” (Businessinsider.com).

Dette var en lur måte for Sanders å markedsføre seg selv og politikken på. Bernies supportere kan sende Snaps til sine venner som igjen kan markedsføre Bernie.

Bernie sanders Hilary Clinton
Ett av Sanders Snapchat geo-filter på Hilary møte. Foto: Businnesinsider.com

Bernie Sanders bruker også Snapchat aktivt ved å legge ut eget innhold. Her poster han fra ulike arrangementer som valgmøter, backstage fra TV-opptredener og hvordan livet i valgkampen er. På denne måten blir Sanders en egen redaktør over innholdet.

”I kommende valgkamper vil vi trolig se at enkelte partier vil ha etablert egne redaksjoner som vil produsere nyhetssaker i både tekst og levende bilder som vil distribueres i sosiale medier.” – Tarjei Skirbekk: Hvordan vinne valg (2015).

Tarjei Skirbekk spår altså at sosiale medier vil bli mer gjeldene i tiden fremover. Videre mener Skirbekk at de tradisjonelle mediene har mistet makten ved å sette dagsorden. Sosiale medier har tatt for seg mer av agendasettingen av dagsorden. Men som Skillebekk også påpeker så har de tradisjonelle mediene fortsatt en stor rolle i agendasettingen. Mange av diskusjonene skjer fortsatt på TV. Ta for eksempel Debatten på NRK. Men nå er det sånn at man ved å klare å få en sak opp på dagsorden via sosiale medier, vil kanskje saken komme opp på Debatten. Eller omvendt. Saker som har blitt tatt opp på Debatten vil fortsatt debatters på sosiale medier selv etter Debatten er ferdig.

En av fordelene, ifølge Skirbekk, er at hvis man skaper et godt innhold vil sympatisører dele innholdet med sine nettverk. Med dette mener han at hvis man, som et parti eller kandidat, har fengende innhold vil politiske tilhengere spre innholdet til sine ulike nettverk. På den måten vil man altså tjene godt med tanke på ”World of Mouth”-effekten.

13211015_10209170776208946_1230880807_o
Foto: Screenshot fra Bernie Sanders egen Snapchatkanal

Som det blir påpekt på PRSA.org må innhold som blir postet på Snapchat være fengende, aktuelt og ekte (som «behind the scenes») for å slå an hos målgruppen. Da er det viktig å ikke kun dele politisk informasjon men altså også skape en fortelling som målgruppen kan ta en del av.

Men hva kan norske politikkere lære av dette? AP kunne eksempelvis utnyttet GEO-filter ved 1. mai. Å ha en GEO-filter tag ved Youngstorget ville ha spredt ut APs verdier og vist at AP støtter fagbevegelsen. Eller ved valget. Huske å stemme på AP”, og i bakgrunn har man satt opp den tradisjonelle AP rosen. Uansett så har de norske partiene allerede kommet seg på Snapchat. AP startet for eksempel valgkampen sin i 2015 på Snapchat (Kampanje).

Politikken fanger de unge

Bernie treffer de unge godt med politikken sin. En av sakene som appellerer til unge er utdanning. Bernie ønsker å avskaffe skole penger for høyere utdannelse (VG).

Men selv med god politikk trengs det at man kommuniserer godt til velgergruppene sine. Man må uansett vite atferden til målgruppene. Med tanke på at Bernie treffer godt med politikken til unge, er det også en selvfølge å satse på de kanalene der unge er.

Hva er best? Politikken eller SoMe?

Man må ha ett budskap som fenger. Hvis man ikke har et budskap som fenger, har man heller ikke noe å selge på sosiale medier. Det er nok en stor grunn til at unge følger Bernie er at de er mer åpne for politikken han kommer med, fremfor Donald Trump som appellerer bedre til den voksne hvite mannen.

Jeg tror faktisk ikke folk er klar over hvor godt Bernie faktisk har gjort det. Selv om Bernie har fått ganske lite medieomtale, enn det Hillary har fått i de tradisjonelle mediene, har han fått god uttelling.

Det bør kanskje diskuteres om Bernie er god på sosiale medier eller om politikken treffer såpass godt at kommunikasjonen går lett. Jeg mener det gjelder begge deler. Det er nok ikke han som står for ansvaret på sosiale medier men heller kommunikasjonsmedarbeidere. Uansett så har Bernie-kampanjen klart å dra fordel av sosiale medier på en fantastisk måte.

Sakseierskap gjelder fortsatt

Sakseierskap vil si at et parti eller en kandidat har høyest troverdighet innen ett politisk område. Her i Norge har for eksempel AP høyest troverdighet når det gjelder sysselsetting.

Å snakke om noe man har har sakseierskap på vil gi gjenklang hos velgerne. Når unge i USA er opptatt av bedre utdanningsmuligheter og Bernie gir det beste svarer vil det igjen gi en positiv valgkampeffekt.

Kilder:

Bernt Aardal: Det politiske landskap (2011)

Bernt Aardal: Valg og velgere (2015)

Tarjei Skirbekk: Hvordan vinne valg (2015)

Businessinsider – Bernie Sanders Snapchat campaign 2016

Dagbladet – Har vunnet kampen om de sosiale mediene

Forbes – Why Bernie Sanders´s social media followers are more engaged than Donald Trumps

Kampanje – Ap starter valgkampen på Snapchat

Vg – Ungdommer: Derfor velger vi Bernie Sanders

PRSA – Oh snap, how to make your business a snapchat succe

6 thoughts on “Bernie Sanders og den politiske medieutviklingen

  1. For en politisk «nerd» som meg, var dette svært spennende lesning, Peter! 🙂

    Nominasjonsprosessen i USA er høyinteressant å følge med på, ikke minst hvordan de bruker sosiale medier på ulike måter. En outsider som Bernie Sanders må ha gjort mye riktig når han har kommet så langt.

    Synes imidlertid at du bør stille deg spørsmålet: Har jeg, gjennom denne bloggposten, svart på det som det ble spurt om?
    1. Skisser noen hovedtrekk i den rivende medieutviklingen vi er inne i
    2. Hvorfor bruker mennesker tid i sosiale medier?
    3. Drøft om bruk av sosiale medier bidrar til makdteling og demokrati

    Antagelig vil du komme til at det har du ikke gjort.. Det ville derfor være interessant å lese et nytt forsøk der du også besvarer dette. 🙂

  2. Veldig fint innlegg, Peter. I neste bloggoppgave skal du jo velge en aktør/bedrift/el som du skal analysere den sosiale mediebruken til, dette innlegget kunne jo egnet seg for den oppgaven også faktisk, i bearbeidet utgave. Men du er jo inne på en del vesentlige medieendinger her også, og hvordan de påvirker måten vi snakker sammen på. Jeg savner dog litt mer bruk av pensum og i noen større grad at du diskuterer litt mer, det blir en del referering her. De virkelig gode bloggpostene er ofte de som klarer å belyse forhold fra litt ulike sider, og trekke inn teorien i praksis. Du er på god vei, men se litt på dette i fortsettelsen 😉 Ha en fin dag i dag!

    1. Takk for svar Cecilie! 🙂

      Slik jeg forstår deg så går det fint at jeg ikke har med alle punktene i spørsmålet, og at man kan fokusere på noen av dem? Kan huske at jeg også fikk bekreftelse fra deg en gang tidligere at det gikk fint, men kan sikkert ha misforstått. Håper det går fint at jeg ikke har fokusert på alle punktene. Her har jeg da uansett fokusert på enkelte hovedtrekk innen den sosiale medier utviklingen, og dens påvirkning på valgkamper. Men takk for at du påpeker at det bør trekkes inn mer pensum og drøftes mer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *